نگاهی به دکترین جدید هسته‌ای آمریکا و آنچه درباره ایران در این سند منتشر شده است-راهبرد معاصر
۵ شهید و ۲۳ زخمی در حملات جدید رژیم صهیونیستی به لبنان افشاگری الجزیره از نفوذ نظامیان اسرائیلی به خاک سوریه اردوغان: تل آویو تنها ثبات فلسطین و لبنان را هدف نگرفته | ما دست روی دست نخواهیم گذاشت وقوع چند انفجار در تل آویو | قطع برق در هرتزلیا، غوش دان به لرزه درآمد بیانیه فرانسه، ایتالیا و اسپانیا: حمله ارتش اسرائیل به نیرو‌های یونیفل را محکوم می‌کنیم تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بلینکن: نگران وضع اسفناک کودکان و زنان غزه هستیم مقر فرماندهی ارتش اشغالگر در پادگان کاتساویا موشکباران شد نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل: لبنان نیاز به کمک نظامی ندارد فرانسه سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد رژیم صهیونیستی: تصمیمی درباره پاسخ به ایران گرفته نشده است اوباما: آمریکا به «۴ سال دیگر» ترامپ در کاخ سفید نیاز ندارد پزشکیان در دیدار با پوتین: ارتباط ایران و روسیه صمیمانه و راهبردی است دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه | پوتین: روابط با ایران برای ما در اولویت است | دعوت رسمی پوتین از پزشکیان برای سفر به مسکو + تصاویر رهبر چچن نمایندگان روس را به انتقام‌جویی خونین تهدید کرد

نگاهی به دکترین جدید هسته‌ای آمریکا و آنچه درباره ایران در این سند منتشر شده است

در بخشی از دکترین هسته‌ای جدید آمریکا به تشریح سیاست‌های این کشور در قبال ایران اشاره و دولت آمریکا در بخشی از این سند راهبردهای خود در قبال ایران را شرح داده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 05
کد خبر: ۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ درحالی‌که آمریکا از زمان جنگ سرد و در توافق با روسیه، ساخت سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کرده بود،دونالد ترامپ در سند «بازبینی وضعیت هسته‌ای» که روسای جمهور آمریکا برای مشخص کردن جایگاه سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد امنیت ملی این کشور ارائه می‌کنند، خواستار برنامه‌ریزی برای ساخت نسل جدیدی از سلاح‌های هسته‌ای شده است که یک تغییر محسوس در راهبرد هسته‌ای این کشور محسوب می‌شود. رئیس جمهور آمریکا در این باره در بیانیه ای اعلام کرد "تقویت زرادخانه هسته‌ای آمریکا و کامل کردن آن با افزودن بمب‌های استراتژیک قدرتمند و تسلیحات تاکتیکی کوچک تر «با هدف کاهش احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای» انجام خواهد شد."


واکنش کشورهای مختلف به سند هسته ای جدید واشنگتن


این موضوع با واکنش جدی روسیه و برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان و چین روبرو شده است. گابریل، وزیر خارجه آلمان در واکنش به این سند گفت: "همانند دوران جنگ سرد، مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای جدید ما را در اروپا به شدت به خطر خواهد انداخت. به همین دلیل است که اروپا باید اقداماتی جدید به منظور کنترل و خلع سلاح هسته‌ای انجام دهد".


وزارت امور خارجه روسیه نیز در این باره علام کرد: "در این سند می بینیم که اتهامات خصمانه و تمرکز ضد روسی در این سند وجود دارد. ما با تاسف می گوییم که آمریکا سیاست خود را برای افزایش نیروهای هسته ای و نقش قابل توجه افزایش سلاح های هسته ای با اتهام علیه روسیه توجیه می کند. در این سند، ما متهم به استفاده از سلاح های هسته ای و برخی از استراتژی های تهاجمی شده ایم."


پیش‌نویس 64 صفحه‌ای سند «بازبینی وضعیت هسته‌ای» که روزنامه هافینگتون‌پست در ماه ژانویه آن را منتشر کرده به ساخت دو سلاح با قابلیت شلیک از زیردریایی اشاره شده است. یکی از این سلاح‌ها به نحوی خواهد بود که قادر به حمل کلاهک اتمی بوده و قابل استفاده در میادین نبرد خواهد بود.


ایران یکی از محوری ترین موضوعات مورد بحث در دکترین جدید هسته ای آمریکا


در بخشی از دکترین هسته‌ای جدید آمریکا به تشریح سیاست‌های این کشور در قبال ایران اشاره و دولت آمریکا در بخشی از این سند راهبردهای خود در قبال ایران را شرح داده است.


در سند «بررسی وضعیت هسته‌ای» (NPR)واشنگتن که نقش سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در راهبرد امنیتی این کشور را مشخص می‌کند آمده است: "ایران، نفوذ آمریکا درخاورمیانهرا مهمترین تهدید علیه هدفش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان قدرت منطقه‌ای می‌بیند. ایران خودش را به افزایش نفوذ بر کشورهای همسایه و مقابله با نفوذ آمریکا متعهد می‌داند. این هدف، مستقیماً متحدان و شریکان آمریکا را تهدید می‌کند. ساختار نیروها، سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی ایران نشان‌دهنده تلاش این کشور برای ایجاد برتری‌های نظامی قابل بهره‌برداری است."



سندNPRدر ادامه به برنامه موشکی ایران پرداخته و ادعا کرده است:"ایران کماکان به سرمایه‌گذاری در برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد. این برنامه، بزرگترین برنامه موشکی در خاورمیانه است و اگر قرار باشد ایران بعد از انقضای برجام، با نقض ان‌پی‌تی و تعهدات خود برای منع اشاعه تسلیحاتی به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند، این برنامه می‌تواند به سلاح‌های هسته‌ای مجهز شود. ایران همچنین در حال توسعه سایر توانمندی‌های نظامی در زمینه‌های غیرهسته‌ای است که از آن جمله می‌توان به سامانه موشک‌های کروز و توانمندی‌هایجنگ سایبریبرای عملیات‌های تهاجمی اشاره کرد."


این سند همچنین اضافه می‌کند:"بسیاری از محدودیت‌های کلیدی برجام علیه برنامه هسته‌ای ایران تا سال۲۰۳۱به پایان می‌رسند. این باعث می‌شود زمان تولید مواد هسته‌ای غنی‌شده تا سطح تسلیحاتی برای ایران، جهت تولید سلاح اتمی کوتاه شود."


سند راهبرد هسته‌ای آمریکا در ادامه همچنین ادعا کرده است:"اقدام ایران در توسعه موشک‌های بالستیک پیشرفته و دقیق به این کشور توانمندی لازم برای تهدید نیروهای آمریکا و متحدان و شریکان این کشور در داخل و خارج از منطقه را می‌دهد. در صورتی که ایران تصمیم به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بگیرد، فشار بر سایرکشورهای منطقهبرای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای خودشان افزایش خواهد یافت."


این سند در پایان به تشریح راهبرد بازدارنده آمریکا در قبال ایران پرداخته است:"راهبرد بازدارنده ما طوری طراحی شده تا اطمینان حاصل شود مسئولان ایران می‌دانند که هر گونه حمله راهبردی غیرهسته‌ای علیه ایالات متحده، متحدان و شریکانش به شکست منجر خواهد شد و اقدامی خواهد بود که هزینه‌هایش بالاتر از مزایای آن خواهد بود."


"راهبرد بازدارندگی آمریکا شامل توانمندی‌های لازم جهت تحمیل شکست به قابلیت‌های غیرهسته‌ای ایران می‌شود. از جمله این توانمندی‌ها می‌توان به سامانه‌های دفاعی و تهاجمی آمریکا اشاره کرد که قادر هستند تهدیدهای موشکی تهران را دفع کرده یا آنها را تضعیف کنند.ایالات متحده آمریکابه تقویت این توانمندی‌ها که برای پیشی گرفتن از تهدیدهای رو بهرشدایران لازمند ادامه خواهد داد. چنین اقدامی امنیت آمریکا و متحدان و شریکانمان در منطقه را افزایش خواهد داد."

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد رسولی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
در جهانی که گرگان دریده از هر ابزاری برای تهدید بشریت بهره می برند باید از ابزار بازدارندگی بهره برد. این حق کشورهای دیگر از جمله ایران است
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار